سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... ای نهایت آرزوی آرزومندان !ای نهایت درخواستِ درخواست کنندگان ! ای غایت خواسته خواستاران ! ای والاترین رغبتِ راغبان ! ... فروتنی ام برای تو ودرخواستم از توست و مویه و زاری ام به سوی توست . [.امام سجّاد علیه السلام]
دانلود جدیدترین موزیکهای ایران

همه ما خیلی خوب می دانیم که ورزش کردن برای سلامتی مفید است و طول عمر را به همراه دارد. بدن شما با ورزش کردن جوان تر و شاداب تر خواهد ماند. اما آیا می دانستید که ورزش کردن هم ممکن است بدنتان را پیر کرده و یا به بدنتان آسیب بزند؟ این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما حرکات را به درستی رعایت نکرده و یا اینکه حرکات را اشتباه بزنید و همچنین یک سری نکات را نادیده بگیرید. ما برایتان توضیح خواهیم داد که چه حرکاتی را نباید در ورزش کردن انجام دهید و چه نکاتی را نباید فراموش کنید.

اشتباهات ورزشی که به بدن آسیب می رساند

اشتباهات رایج در ورزش که به بدن آسیب می رساند

اگر قصد شما از ورزش کردن این است که سلامتیتان را حفظ کرده و از طرفی تناسب اندام داشته و یا حتی کاهش وزنی نرمال توأم با سلامتی داشته باشید پس بهتر است که نکات زیر را رعایت کنید:

تغذیه نادرست

درست است که ورزش های آمادگی جسمانی برای بدن تان نیازی ضروری است اما یادتان باشد که تغذیه نادرست می تواند تمام برنامه های یک ورزش خوب را نیز به هم بریزد. شما در کنار ورزش کردن باید تغذیه مناسبی نیز داشته باشید. مثلاً از تمام مواد غذایی همچون پروتئین، چربی ها، کربوهیدرات ها و همچنین نوشیدن 8 لیوان آب در روز استفاده کنید.

 

عدم استفاده از ضد آفتاب

اگر قصد دارید که در بیرون از منزل ورزش کنید پس فکری به حال پوستتان داشته باشید. ورزش کردن در فضای آزاد و در بیرون از منزل فکر خوبی است. زیرا بدن شما توسط آفتاب ویتامین D را جذب می کند. اما اگر قرار است مرتب در فضای آزاد و در برابر نور آفتاب ورزش کنید پوستتان رفته رفته جوانی اش را از دست خواهد داد. بهترین کاری که می توانید انجام دهید استفاده از ضد آفتاب هایی با SPF مناسب و اینکه ضد آب و بدون رنگدانه باشد. زیرا زمانی که شما عرق می کنید ضد آفتاب از روی پوستتان پاک می شود پس بهتر است که ضد آب باشد تا تأثیر بهتری داشته باشد.

 

فشار آوردن و عدم استراحت

درست است که گفته اند ورزش برای سلامتی و تناسب اندام مفید است اما نگفته اند که به بدنتان آسیب بزنید. اگر قرار باشد هفته ای هفت روز را ورزش کنید و به عضلات و ماهیچه هایتان استراحت ندهید به بدنتان آسیب رسانده اید. عضلات و ماهیچه های شما نیاز به استراحت دارند این را برای خودتان هجی کنید. مخصوصاً اگر سن تان رو به افزایش است بیشتر باید احتیاط کنید زیرا عضلات تان به تدریج ضعیف شده و تحلیل می روند. پس بنابراین باید با تمرین های قدرتی، عضلاتتان را ورزیده کنید وگرنه انجام ورزش های هوازی به تنهایی، جز آنکه به تدریج به عضلات تان آسیب برساند کار دیگری نمی کند.

 

اشتباه ایستادن

هیج وقت قوز نکنید. این بدترین حالت ممکنی است که برای ستون فقرات تان می توانید ایجاد کنید. فرم بدن تان را تحت کنترل قرار دهید. مثلاً ورزش های یوگا و پیلاتس می تواند فرم ایستادن درست شما را کنترل کند. اگر پشت میز می نشینید و یا در حال راه رفتن و ورزش کردن قوز می کنید فکری به حال این حالت تان داشته باشید و کنترلش کنید.

 

کفش های نامناسب

پوشیدن کفش مناسب در حین ورزش کردن یکی از نکات مهم است که باید رعایت کنید زیرا عضلات پای شما را درگیر خواهد کرد. زمانی که کفش شما نامناسب باشد پس از ورزش شما احساس خستگی و ناراحتی را در عضلات پاهایتان حس خواهید کرد و اگر این روند ادامه پیدا کند به عضلات پاهایتان آسیب بیشتری خواهید رساند. بهتر است که از کفشی استفاده کنید که کارایی لازم را برای انجام حرکات ورزشی داشته باشد.

 

عدم انجام حرکات قدرتی

هر چقدر که سنتان بالا می رود از عکس العمل های بدنتان نیز کاسته می شود. حرکات قدرتی را در برنامه ورزشی خود جای دهید تا بدنتان را شاداب تر و جوان تر نگه دارید. مثلاً می توانید با برداشتن وزنه های سنگین تر و انجام پرش ها و حرکات انفجاری فیبرهای عضلانی را ترمیم کنید و زمان عکس العمل بدنتان را بالاتر ببرید.

 

گرم نکردن بدن

قبل از ورزش حتماً بدن خود را گرم کنید و به بدنتان این علامت را بدهید که بیدار باشد و آماده انجام حرکات شدیدتر باشد. قبل از آنکه ورزش تان را شروع کنید ابتدا حرکات کششی کنید و بدنتان را انعطاف بدهید تا بدنتان گرم شود.

 

نادیده گرفتن دردهای عضلانی

زمانی که ورزش می کنید بعد از ورزش درد عضلانی تا اندازه ای طبیعی می باشد اما یادتان باشد که هیچ گاه همراه با درد ورزش نکنید زیرا به بدنتان آسیب خواهید رساند. بهتر است که پس از ورزش برای تسکین درد عضلانی خود بدن تان را با روغن و دوش آب ولرم ماساژ دهید.

 

عدم تحرک

تحرک داشتن و انجام حرکات کششی را حتی برای چند دقیقه (در ابتدای صبح یا آخر شب تفاوتی ندارد) به برنامه روزانه خود اضافه کنید. هر وقت تمرین های تان شدتی بود و عرق زیادی ریختید، حتما در انتها از حرکات کششی استفاده کنید؛ زیرا بازیابی بعد از ورزش سنگین اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر می خواهید که به تناسب اندام برسید و بدنتان را شاداب و جوان نگه دارید باید به بدنتان تحرک کافی بدهید. زیرا انجام چنین حرکاتی در طول روز از گرفتگی و آسیب دیدگی جلوگیری خواهد کرد. شک نکنید هرچه کیفیت حرکات تان بهتر باشد دیرتر پیرخواهید شد.

 

تمرین نامناسب با نیاز بدن

بدن و عضلات شما هر تمرینی را نمی تواند بپذیرد. هر بدنی با بدن دیگر متفاوت است. بدن شما نیز ممکن است یک سری محدودیت ها داشته باشد که باید ابتدا آن محدودیت ها را شناسایی کنید. از تمرین های آرام شروع کنید. مثلاً می توانید آرام قدم بزنید و ورزش های سنگین را از ابتدا شروع نکنید زیرا بدن شما آمادگی ندارد. حتی اگر تمرین های با شدت بالا نیز انجام می دهید در کنارش حتماً از تمرین های سبک نیز استفاده کنید.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط سعید آریا 97/8/26:: 1:46 صبح     |     () نظر