سفارش تبلیغ
صبا ویژن
و به سوی محبّتت، راهی آسان برایم بگشا که بدان، برایم خیر دنیا و آخرت را کامل گردانی . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعا ـ]
دانلود جدیدترین موزیکهای ایران
 
درمان سریع و فوری اسهال
فرد مبتلا به اسهال ممکن است علایم خفیف تا بسیار شدیدی را بروز دهد. کسی که دارای بیماری خفیف است ممکن است فقط چند نوبت دفع مدفوع شل داشته باشد، اما حال عمومی‌اش خوب باشد.

درمان سریع اسهال در منزل

 
اسهال و استفراغ؛ غیر ممکن است فردی به این بیماری دچار نشود و در این حین بنوعی پایان دنیا جلوی چشمانش نیاید!

اسهال و استفراغ بیماری عفونت روده‌ای است که در فصول گرم سال بویژه تابستان خودنمایی بیشتری دارد و بسیاری از افراد را درگیر خود می‌کند.

این بیماری ترفند‌های درمانی بیشماری دارد که البته در صورت تشدید و وخیم بودن ماجرا باید حتما به پزشک مراجعه کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد در این مطلب شما را با ترفند‌های درمانی اسهال و استفراغ در منزل آشنا نماید تا شاید بتوانید، کمی از درد این بیماری در همان ساعت اولیه را برطرف کنید، پس با ما همراه باشید.

بیماری اسهال

بیماری اسهال مدفوع آبکی و یا شل و سست است که سه بار یا بیشتر در هر روز اتفاق می‌افتد. تقریبا همه انسان‌ها تجربه اسهال را در طول زندگی خود را داشته‌اند.

بسیاری اوقات اسهال و استفراغ خود به خود پس از طی دوره‌ای بهبود پیدا می‌کنند. اما در این دوره آب و املاح بدن کم می‌شوند که باید این کمبود را با خوردن مایعات سالم جبران کرد.

علائم و نشانه‌های فرد اسهال

فرد مبتلا به اسهال ممکن است علایم خفیف تا بسیار شدیدی را بروز دهد. کسی که دارای بیماری خفیف است ممکن است فقط چند نوبت دفع مدفوع شل داشته باشد، اما حال عمومی‌اش خوب باشد.

برعکس، یک فرد مبتلا به اسهال شدید ممکن است 20 یا بیشتر در هر روز دفع داشته باشد، که حتی اتفاق می‌افتد تا هر 20 یا 30 دقیقه بیمار احساس دفع نماید. اسهال ممکن است با تب شکم درد و یا قوانج همراه باشد.

یکی از شایعترین بیماری‌ها در فصل تابستان بویژه در کودکان، بیماری اسهال است. دلیل آن نیز گرمای هوا، افزایش میزان آلاینده‌ها به دلیل گرمای هوا و بی مبالاتی بچه‌ها در این فصل، مانند خوردن خوراکی و میوه با دست نشسته و عدم رعایت بهداشت است.

کارشناسان و متخصصان تغذیه، عفونت‌های روده‌ای را از بیماری‌های رایج فصل تابستان می‌دانند که کودکان و سالمندان را به عنوان آسیب پذیرترین افراد جامعه بیش از هر گروه سنی دیگری تهدید می‌کنند.

از آنجا که بیماری‌های شایع در ماه‌های گرم سال اغلب هنگام مسافرت و در مکان‌های تفریحی و گردشی بروز می‌کنند، لذا بهتر است غذا‌ها در منزل تهیه گردند یا از رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌های معتبر خریداری شوند.

اصلی‌ترین راه انتقال باکتری ها، ویروس‌ها و انگل ها، دهان است.

کم شدن آب بدن (دهیدراته شدن) و اسهال

اسهال سبب می‌شود که مایعات بدن‌تان را به سرعت از دست بدهید و در معرض دهیدراته شدن قرار بگیرید. اگر به درمان اسهال نپردازید، ممکن است اثرات بسیار جدی روی سلامتی‌تان داشته باشد. علائم کم شدن آب بدن عبارتند از:

1- خستگی
2- خشک شدن غشا‌های مخاطی
3- افزایش ضربان قلب
4- سردرد
5- گیج و سردرگم بودن
6- افزایش تشنگی
7- کاهش ادرار
8- خشک شدن دهان

آیا میدانید؛ اسهال چه مدت طول می‌کشد؟!

اگر کنجکاوید بدانید اسهال چه مدت طول می‌کشد. معمولا به فردی که به آن مبتلا شده است بستگی دارد.

اگر افراد به سرعت دست به دامن درمان‌های خانگی شوند، ممکن است آن‌قدر‌ها طول نکشد. پس لازم است با درمان خانگی اسهال که موثر و سریع باشند آشنا شوید.‌ای درمان‌ها با مواد مغذی و در دسترس در خانه و بدون مصرف دارو‌های شیمیایی با همان اثربخشی عمل می‌کنند با این تفاوت که عوارض جانبی ندارند.

درمان‌های خانگی اسهال

1. محصولات غذایی مایع

ممکن است برای برخی افراد کمی عجیب باشد، زیرا مدفوع بدن به شکل مایع خارج می‌شود، پس چطور امکان دارد با مصرف مواد غذایی مایع سفت شود؟

یادتان باشد غذای مایع می‌تواند بهتر جذب شود، بنابراین مواد مغذی آن به هدر نخواهد رفت.
آن‌چه نیاز دارید

– غذاساز
– مخلوط‌کن
– محصولات غذایی مختلف
– سوپ‌ها

دستورالعمل

خاطرتان باشد که برای خرد کردن برخی موارد خیلی سخت می‌توانید از غذاساز استفاده کنید.

اگر غذاساز کافی نیست، از مخلوط‌کن استفاده کنید.

برای افرادی که نمی‌خواهند خیلی به خود زحمت دهند، درست کردن سوپ می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد به شرط آن‌که مواد مغذی کافی داشته باشد تا آب بدن افراد را در طول روز تامین کند.

2. ماست

خیلی‌ها می‌دانند ماست ترش است، اما بسیاری تعجب می‌کنند اگر بدانند ماست باکتری‌های مفیدی دارد که به سرعت به درمان اسهال کمک می‌کند.

آن‌چه نیاز دارید

– ماست
– موز (میوه‌های دیگر)

دستورالعمل

هنگام خرید ماست از فروشگاه یادتان باشد بهتر است دنبال ماستی باشید که طعم‌دار نباشد، چرا که بهتر علیه اسهال عمل می‌کند.

می‌توان آن را با میوه‌هایی، چون موز مخلوط کرد تا مزه‌ی بهتری داشته باشد.

توجه: مصرف ماست دو بار در روز به بهبود موثر اسهال کمک می‌کند. اضافه کردن یک موز به آن هم ایده‌ی خوبی است.

3. رژیم مبست

شاید عده‌ای راجع به این رژیم چیز‌هایی شنیده باشند، اما هرگز آن را امتحان نکرده‌اند. اگر قبلا اسهال داشته‌اید و آن را متحان کرده‌اید،

نظرتان چیست؟ فکر می‌کنید واقعا موثر است؟

اگر نمی‌دانید مبست به چه معناست، باید بگویم این کلمه مخفف کلمات موز، برنج، سس سیب و نان تست است. اگر هنوز هم نفهمیده‌اید، باید بدانید این چهار خوراکی تنها چیز‌هایی هستند که باید در رژیم‌تان بگنجانید.

آن‌چه نیاز دارید؛

– موز
– برنج
– سیب
– تست (نان‌های خالص)

دستورالعمل

آن‌چه می‌توانید انجام دهید ترکیب کردن سهم‌های کوچکی از هر کدام این محصولات غذایی در هر وعده‌ای است که می‌خواهید مصرف کنید. یادتان باشد اشکالی ندارد برنج را با سوپ‌های مختلف مخلوط کنید تا کمی مزه بگیرد.

به نان تست‌تان کره نزنید، زیرا این کار ممکن است مشکل‌تان را بدتر کند.

خوردن دسر‌ها خیلی ساده‌تر است، زیرا موز و سس سیب در کنار هم خیلی خوش‌طعم است.

توجه: یادتان باشد همیشه سهم‌های کوچکی بخورید تا معده‌تان را بیش‌تر آزرده نکنید.

زنجبیل

در حالی‌که بسیاری از افراد می‌دانند زنجبیل برای برخی مشکلات گلو و صدا استفاده می‌شود، بیش‌تر آن‌ها نمی‌دانند برای مشکلات شکم هم به کار می‌رود. علاوه‌بر اسهال، می‌تواند برای تسکین گرفتگی و درد شکم هم استفاده شود.

آن‌چه نیاز دارید:

– زنجبیل
– رنده
– عسل

دستورالعمل

آن‌چه باید انجام دهید این است که ابتدا یک تکه‌ کوچک زنجبیل بردارید؛ می‌توانید آن را رنده کنید، خیلی خوب رنده می‌شوند. آن را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و بخورید.

یادتان باشد اگرچه ممکن است طعم آن کمی برایتان قوی باشد، از نوشیدن آب خوددای کنید تا اثرات مثبت آن را به راحتی احساس کنید.

توجه: برای کسانی که زنجبیل تند نمی‌خورند، پودر زنجبیل هم می‌تواند استفاده شود. بعد از مصرف مقدار کمی از این پودر آب ننوشید.

نعناع فلفلی

خیلی‌ها نعناع فلفلی را فقط به خاطر استفاده در آبنبات‌ها می‌شناسند. گاهی اوقات می‌توان برای مزه‌دار کردن نوشیدنی‌های مختلف هم از آن استفاده کرد. نعناع فلفلی ماده‌ی خوبی است که به تسکین مشکلات شکمی کمک می‌کند.

آن‌چه نیاز دارید:

– برگ‌های نعناع
– آب داغ

دستورالعمل

قبل از هر چیزی مطمئن شوید برگ‌های نعناع مورد استفاده تمیز باشند. می‌توانید مقداری برگ نعناع را چند دقیقه در آب داغ غوطه‌ور کنید. وقتی احساس کردید دمای آب به حدی نیست که زبان‌تان را بسوزاند، می‌توانید آن را بنوشید.

دانه‌ی شنبلیله

دلیل اصلی آن‌که دانه‌های شنبلیله گزینه‌ی خوبی برای رهایی از اسهال شناخته می‌شوند آن است که سرشار از لیزاب است. حتما می‌گویید لیزاب چیست، لیزاب ترکیبی است که می‌تواند اثرات بد اسهال را سریعا متوقف کند.

آن‌چه نیاز دارید:

– دانه‌های شنبلیله
– ماست
– دانه‌های زیره

دستورالعمل

اگر مواد دیگر در دسترس نیستند که اثر بهتری داشته باشد، می‌توان دانه‌های شنبلیله را به تنهایی جوید و خورد؛ می‌توان یک قاشق چایخوری ماست را با دانه‌های شنبلیله ترکیب کرد. کمی دانه‌ی زیره هم می‌تواند به بهبود مزه‌ی کلی آن کمک کند.

هشدار: یادتان باشد این ترکیب را باید سه بار در روز مصرف کرد تا سرع از دست اسهال خلاص شوید.

دمنوش بابونه

اگرچه تمام انواع چای روی بدن اثرگذار هستند، یک نوع چای برای تسکین درد‌های ناشی از اسهال استفاده می‌شود و آن چای بابونه است. نکته‌ی عالی درباره‌ی این چای آن است که بخش‌های ناراحت دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد و هرچه سریع‌تر اسهال متوقف می‌شود.

آن‌چه نیاز دارید:

– چای بابونه
– لیمو
– آب تمیز

دستورالعمل

ظرف چند دقیقه چای بابونه را با آب داغ دم کنید. برای آن‌که طعم بهتری بگیرد، مقداری آب لیمو به ان اضافه کنید.

هم چنین، در صورتی که دوست ندارید در چای بابونه‌تان آب‌لیمو بریزید، شاید بهتر باشد آب لیمو را در یک لیوان آب بریزید و بخورید. این کار به تسکین درد‌های اسهال کمک می‌کند.

سرکه سیب

بررسی درمان‌های خانگی همیشه به سرکه سیب ختم می‌شود. این ماده به خواص فراوانش معروف است و می‌توانید برای درمان مشکلات مختلف بدن‌تان از آن استفاده کنید.

همین حالا می‌توانید از سرکه‌ی سیب برای کمک به درمان اسهال کمک کنید.

این ماده با باکتری‌هایی مبارزه می‌کند که احتمالا مسبب این مشکل هستند.

آن‌چه نیاز دارید؛

– یک لیوان سرکه سیب
– یک لیوان آب

دستورالعمل

می‌توانید یک قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب بخورید، و اگر از طعم آن خوش‌تان نیامد بعد از آن یک لیوان آب بنوشید. هم‌چنین ممکن است بخواهید یک قاشق چایخوری از آن را با یک لیوان آب ترکیب کرده و بنوشید.

توجه: باید دو بار در روز این ترکیب را استفاده کنید تا وقتی که شرایط‌تان بهتر شود.

برنج سفید

برخی افراد مثل طاعون از مصرف برنج سفید می‌گریزند، زیرا طعم خیلی متمایزی ندارد. برنج می‌تواند با محصولات خوراکی دیگر خیلی خوب باشد، اما هنگام اسهال، ترکیب کردن آن با مواد دیگر شاید عاقلانه نباشد.

آن‌چه نیاز دارید:

– برنج سفید ساده

دستور العمل

دلیل اصلی که برنج سفید می‌تواند در درمان اسهال مفید باشد، آن است که احتمالا برنج می‌تواند به سفت شدن مدفوع کمک کند.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط سعید آریا 98/1/26:: 6:22 عصر     |     () نظر