سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در ادب نفست این بس که واگذارى ، آنچه را از جز خود ناپسند شمارى . [نهج البلاغه]
دانلود جدیدترین موزیکهای ایران

سعید کنگرانی فراهانی متولد 11 مهر سال 1333 در تهران بود او بازیگر سینما و تلویزیون ایران بود.

از جمله کارهای شاخص او می توان به دائی جان ناپلئون و در امتداد شب اشاره کرد که در کنار گوگوش ایفای نقش کرد.

 

سعید کنگرانی در تئاتر

او از کودکی در صحنه تئاتر فعال بود و بعدها که بزرگتر شد در تئاتر شهر قصه ایفای نقش کرد.

سعید کنگرانی

سعید در سینما

او اولین بار در فیلم رضا موتوری با بازی بهروز وثوقی ایفای نقش کرد. سپس در موج نوی سینما ایران و برای کارگردانان مطرحی مانند داریوش مهرجویی در فیلم دایره مینا ایفای نقش کرد. این فیلم سه سال توقیف شد و پیش از نمایشش در نقش جدی در فیلم سرایدار حضور پیدا کرد که مجهه دیگری به او بخشید و شروع خوب و متفاوتی برای او بود.

بعد از آن با ناصر تقوایی برای ایفای نقش سعید در شخصیت کلیدی سریال دائی جان ناپلئون بازی کرد که به دلیل بازی در این نقش به چهره ای مندگار تبدیل شد.

بازی در فیلم جنجالی در امتداد شب برای او شهرت زیادی به ارمغان آورد و به درآمد خوبی هم رسید.

او محل سکونتش را از خیابان پیروزی به کامرانیه منتقل کرد و تبدیل به یکی از سوپراستارهای معروف سینمای ایران شد، ولی این موفقیت او زیاد طول نکشید.

سعید کنگرانی بهمن فرمان آرا و شهره آغداشلو را به عنوان کسانی معرفی کرد که از پیشرفت او در بازیگری جلوگیری کردند و باعث ناکامی وی شدند.

سعید کنگرانی

پس از انقلاب ایران سعید کنگرانی به بازیگری ادامه داد و در پرواز در قفس (1359) و فصل خون (1360) حبیب کاووش بازی کرد. فیلم گرداب (1361) آخرین فیلم او پیش از وقایع بعد بود که علی‌رغم تهیه‌کنندگی بنیاد مستضعفان توقیف شد.

پس از آن چند کارگردان برای ایفای نقش به او پیشنهاد کار دادند از جمله علی حاتمی برای فیلم مادر که او را برای ایفای نقش فرزند عارف مسلک خانواده (که بعدها امین تارخ آنرا پذیرفت) در نظر گرفته بود ولی کنگرانی در سال 1364 بدون ذکر دلیل ممنوع چهره اعلام شد و از ادامه فعالیتش جلوگیری به‌عمل آمد. علی‌رغم تلاش فراوان، او نتوانست حکمش را تعدیل کند و در این مدت دائماً مورد بازخواست قرار می‌گرفت. نهایتاً در سال 1367 ایران را ترک کرد. یک سال در دبی اقامت گزید و سپس به کالیفرنیا در آمریکا رفت و به مدت 16 سال از ایران و بازیگری حرفه‌ای دور ماند. وی پس از بازگشت به ایران در فیلم سینمایی ازدواج به سبک ایرانی ایفای نقش کرد. پس از آن قرار بود در فیلم فرزند صبح نیز بازی کند که موجباتش هرگز فراهم نشد.

سعید کنگرانی در سال 1367 به خارج از کشور مهاجرت کرد. اما در سال‌های اخیر به کشور بازگشت و در سال 1383 اجازه بازی در ازدواج به سبک ایرانی به او داده شد.

کنگرانی در شهریور 1397 و پس از 14 سال دوری از سینما، مجددا در شبکه نمایش خانگی و در مجموعه «رقص روی شیشه» حضور پیدا نمود.

سعید کنگرانی

درگذشت سعید کنگرانی

سعید کنگرانی در تاریخ 97/06/23 بر اثر سکته قلبی در بیمارستان فیروزگر از دنیا رفت.

 

آثار سینمایی سعید

  • 1383 - ازدواج به سبک ایرانی (حسن فتحی)
  • 1361 - گرداب (حسین دوانی)
  • 1359 - فصل خون (حبیب کاوش)
  • 1357 - پرواز در قفس (حبیب کاوش)
  • 1356 - در امتداد شب (پرویز صیاد)
  • 1355 - سرایدار (خسرو هریتاش)
  • 1353 - دایره مینا (داریوش مهرجویی)
  • 1349 - رضا موتوری (مسعود کیمیایی)

آثار تلویزیونی

  • 1355 - دائی‌جان ناپلئون
  • 1397 - رقص روی شیشه(شبکه نمایش خانگی)

کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط سعید آریا 97/6/23:: 4:43 عصر     |     () نظر